Algemene voorwaarden voor bedrijven en particulieren

1. Algemeen

In de algemene voorwaarden wordt verstaan onder Opdrachtgever: de partij die de opdracht geeft. Opdrachtnemer: CoreWork, gevestigd te Zutphen. “CoreWork” levert persoonlijke diensten aan bedrijven en particulieren. Cliënt: De persoon die feitelijk gebruikt maakt van de dienstverlening van de opdrachtnemer in de zin van deelname aan sessies, workshops of trainingen. De cliënt is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van juiste en volledige informatie over zichzelf en zijn lichamelijke en geestelijke toestand, het maken van voor hem verantwoordelijke keuzes en het uitvoeren daarvan.

2. Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, van toepassing op alle offertes en overeenkomsten van of met CoreWork en alle daarmee verband houdende handelingen, zowel van voorbereiding als uitvoerende aard.

3. Uitvoering van de overeenkomst

A. Iedere overeenkomst leidt voor opdrachtnemer tot een inspanningsverplichting waarbij opdrachtnemer gehouden is zijn verplichtingen na te komen naar beste kunnen, met de nodige zorgvuldigheid en vakmanschap.
B. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoord te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst deugdelijk, volledig en tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.

C. Indien voor voltooiing van bepaalde werkzaamheden door opdrachtnemer een termijn is overeengekomen, dan is dit geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Overschrijding van de overeengekomen termijn levert dan ook geen toerekenbare tekortkoming van opdrachtnemer op. Opdrachtgever kan om die reden de overeenkomst dan ook niet ontbinden en heeft geen recht op schadevergoeding. Opdrachtgever kan bij overschrijding van de overeengekomen termijn wel een nieuwe redelijke, termijn stellen waarbinnen opdrachtnemer de overeenkomst dient uit te voeren. Overschrijding van deze nieuwe termijn kan voor opdrachtgever een grond leveren voor ontbinding van de overeenkomst.

D. Wanneer opdrachtnemer de opdracht krijgt om in samenwerking met een derde een opdracht of een gedeelte daarvan te vervullen, zal opdrachtgever in overleg met alle betrokkenen vaststellen wat ieders taak is. Opdrachtnemer aanvaardt geen hoofdelijke aansprakelijkheid, noch aansprakelijkheid voor uitvoering van de taak en de daarbij behorende werkzaamheden van de derde.

E. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.

4. Offertes

A. De door de opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zowel in prijs, inhoud als levertijd betreft en vervallen na 30 dagen tenzij anders is aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen worden bevestigd.

B. Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door opdrachtgever voor akkoord getekende offerte, overeenkomst of contract door opdrachtnemer is ontvangen en geaccepteerd.

C. De prijzen in de genoemde offertes zijn inclusief 21% BTW, tenzij anders aangegeven.

D. Offertes zijn gebaseerd op de bij opdrachtnemer beschikbare informatie.

5. Honorarium, kosten, tarieven

Het honorarium van de opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende opdracht. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst, doch voordat de opdracht geheel is uitgevoerd, tarieven en/of prijzen een wijziging ondergaan, is opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen, tenzij opdrachtgever en opdrachtnemer hierover andere afspraken hebben gemaakt. Het honorarium van de opdrachtnemer is inclusief kosten door opdrachtnemer gemaakt ten behoeve van de opdracht, waaronder ook verstaan worden materialen en zaalhuur. Indien is overeengekomen dat bepaalde kosten apart gedeclareerd worden aan de opdrachtgever, dan is opdrachtnemer verplicht een verantwoording van bedoelde kosten bij te houden en op verzoek van opdrachtgever ter inzage te stellen. Indien is overeengekomen dat de honorering van de opdrachtnemer berust op een uurtarief, dan is opdrachtnemer verplicht een verantwoording van uren bij te houden en op verzoek van de opdrachtgever ter inzage te stellen. Het geldende uur tarief is vastgesteld in de overeenkomst, tevens wordt hier vast gelegd welke werkzaamheden als declarabele uren worden aangemerkt.

6. Betalingsvoorwaarden

A. Betaling van een counseling, coaching of workshop sessie vindt plaats à contant na afloop van de sessie of achteraf door middel van een factuur. Een contante betaling wordt gevolgd door een factuur met de notitie dat aan de betaling is voldaan.

B. Facturen dienen uiterlijk 14 dagen na factuurdatum te zijn voldaan inclusief 21% BTW en op de door opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, compensatie of opschorting uit welke hoofde dan ook.

C. Bij niet tijdige betaling is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is, ook zonder een daartoe strekkende ingebrekestelling, vanaf de vervaldatum een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de geldende wettelijke rente.

D. Ingeval er meerdere opdrachtgevers zijn, is elke opdrachtgever tegenover opdrachtnemer hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het totale factuurbedrag in geval de werkzaamheden ten behoeve van al deze opdrachtgevers zijn verricht.

E. Door opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter voldoening van in de eerste plaats alle verschuldigde rente en kosten, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.

F. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van opdrachtgever zullen de vorderingen van opdrachtnemer en de verplichtingen van opdrachtgever tegenover opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn.

G. Opdrachtgever dient eventuele bezwaren tegen de factuur van opdrachtnemer binnen twee weken na factuurdatum aan opdrachtnemer schriftelijk kenbaar te maken, bij gebreke waarvan opdrachtgever geacht wordt te hebben ingestemd met de hoogte van het factuurbedrag.

7. Incassokosten

Indien opdrachtnemer invorderingsmaatregelen treft tegen opdrachtgever, die in verzuim is, komen de kosten verband houdend met die invordering ten laste van opdrachtgever, welke kosten gesteld worden op tenminste 15% van de openstaande facturen. Onder deze kosten zijn begrepen de kosten van eventueel in te schakelen incassobureaus, deurwaarders en/of advocaten.

8. Annuleringsvoorwaarden

A. Opdrachtnemer behoud zich het recht voor afspraken kosteloos af te zeggen of te verzetten in geval van ziekte, arbeidsongeschiktheid, sterfgeval of ernstige ziekte van familie of dierbare omgeving waardoor opdrachtnemer zijn opdracht niet naar behoren kan uitvoeren.

B. Een geplande counseling of coaching sessie kan tot 48 uur voor aanvang van de sessie kosteloos telefonisch worden afgezegd c.q. verplaatst. Daarna geldt dat een counseling of coaching sessie bij afzegging binnen 48 uur, het volledige tarief in rekening wordt gebracht. Indien de cliënt niet op de geplande sessie verschijnt, wordt dezelfde regeling en tarieven gehanteerd.

9. Beëinding van de overeenkomst

A. Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst, met onmiddellijke ingang, zonder rechtelijke tussenkomst, te beëindigen door middel van een aangetekende schriftelijke kennisgeving hiervan aan opdrachtgever, indien opdrachtgever in gebreke blijft met voldoening van de door opdrachtnemer verzonden factuur, binnen 14 dagen na schriftelijke aanmaning.

B. Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst, met onmiddellijke ingang zonder gerechtelijke tussenkomst te beëindigen door middel van een aangetekende schriftelijke kennisgeving hiervan aan opdrachtgever, indien enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verplichting binnen 14 dagen na schriftelijke aanmaning niet of niet behoorlijk alsnog wordt nagekomen.

C. Zowel opdrachtgever als opdrachtnemer kan de overeenkomst met onmiddellijke ingang door middel van een aangetekend schrijven te beëindigen indien ander in surseance van betaling komt te verkeren of in staat van faillissement is verklaard.

10. Geheimhouding

Opdrachtnemer is, tenzij zij een wettelijke plicht tot bekendmaking heeft, verplicht tot geheimhouding tegenover derden betreffende de informatie die valt onder het beroepsgeheim dan wel de ethische code tot geheimhouding van de opdrachtnemer als mede van informatie die door opdrachtnemer als vertrouwelijk wordt aangemerkt. Persoonlijke dossiers zijn uitsluitend ter inzage door de counselor/coach en de betreffende cliënt. Ongeacht wie de dienstverlening betaalt. Inzage
kan ook tijdens een persoonlijk contact tussen counselor/coach en cliënt. Rapportage aan opdrachtgever of aan derden betreffende cliënten, kan alleen plaatsvinden na overleg en met schriftelijke toestemming van betrokken cliënt. Opdrachtnemer is niet gerechtigd de informatie die haar door opdrachtgever ter beschikking werd gesteld aan te wenden voor een ander die dan waarvoor zij werd verkregen. Hierop wordt een uitzondering gemaakt in geval opdrachtnemer
voor zichzelf optreedt in een tucht- civiele- of strafrechtprocedure waarbij deze informatie van belang kan zijn. In geval van dreigend gevaar voor zowel de cliënt als voor de samenleving of bepaalde personen behoud opdrachtnemer zich het recht toe relevante informatie te verstrekken aan bevoegde personen of instanties als hiermee het gevaar kan worden voorkomen.

11. Eigendomsvoorbehoud

A. Alle door opdrachtnemer geleverde en uitgeleende zaken, daaronder eventuele mede begrepen kaarten, spellen, dvd’s, boeken etc. blijven eigendom van opdrachtnemer.

B. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verplanden noch op enige andere wijze te bezwaren.

C. De cliënt en/of opdrachtgever verplicht zich optimale zorg te dragen voor de onder eigendomsbehoud geleverde zaken en deze optimaal bruikbare staat te retourneren aan de opdrachtnemer. In geval van beschadigingen toegebracht door opdrachtgever zal opdrachtnemer deze verhalen op opdrachtgever.

D. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever verplicht gebruiker zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.

12. Aansprakelijkheid

A. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor directe schade of indirecte schade, emotionele schade of schade voortvloeiend uit beslissingen die de opdrachtgever heeft genomen, al dan niet in overleg met de opdrachtnemer.

B. Opdrachtgever is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor gemaakte keuzes, diens eigen gedrag, en de consequenties hiervan, zowel tijdens de tijd die opdrachtgever en opdrachtnemer gezamenlijk doorbrengen als daarna.

C. Opdrachtnemer is tegenover opdrachtgever, cliënt en/of deelnemer slechts aansprakelijk voor schade ten gevolge van een ernstige toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst. Daarvan is sprake indien opdrachtnemer niet de vereiste zorgvuldigheid en deskundigheid in acht neemt bij
de uitvoering van de overeenkomst.

D. Indien opdrachtnemer aansprakelijk zou zijn voor door opdrachtgever, cliënt en/of deelnemer gelede schade, dan is haar aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat in het voorkomende geval wordt uitgekeerd krachtens de door opdrachtnemer afgesloten aansprakelijkheidsverzekering, vermeerderd met het voor opdrachtgever geldende eigen risico, waarbij het totaal van deze bedragen is beperkt tot het maximumbedrag van de verzekering.

E. Indien, om welke reden dan ook, geen verzekeringsuitkering plaats vindt, is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer tegenover opdrachtgever, cliënt en/of deelnemer beperkt tot het honorarium van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking op heeft, met een maximum van € 1.000,00.

F. Opdrachtnemer is niet gehouden tot vergoeding van indirecte schade geleden door opdrachtgever, cliënt en/of deelnemer, waaronder begrepen maar niet beperkt tot gevolgschade, gederfde wist en schade ten gevolge van bedrijfsstagnatie.

g. Opdrachtnemer zal bij de inschakeling van niet in haar organisatie werkzame derde (zoals adviseurs, deskundige of dienstverleners) de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor ernstige tekortkomingen tegenover opdrachtgever, cliënt en/of deelnemer of eventuele fouten of tekortkomingen van deze derden. In een dergelijk geval is opdrachtgever verplicht de ingeschakelde derden zelf aansprakelijk te stekken en eventuele geleden schade op deze derden te verhalen.

H. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor door opdrachtgever, cliënt en/of deelnemer geleden schade, van welke aard ook, indien opdrachtnemer bij de uitvoering van haar opdracht is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor opdrachtnemer duidelijk kenbaar was of behoorde te zijn.

I. Indien opdrachtgever, cliënt en/of deelnemer een eventuele vordering tegenover opdrachtnemer niet binnen 1 jaar na het ontdekken van de schade in rechte aanhangig heeft gemaakt, komt deze rechtsvordering na het verstrijken van het jaar te vervallen.

13. Vrijwaring

A. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan anderen dan aan opdrachtnemer toerekenbaar is.

B. De opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst worden gebruikt.

14. Overmacht

1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.

2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast het geen wat dat betreft in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorziend, waarop gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van gebruiker worden daaronder begrepen.

3. Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn verplichtingen had moeten nakomen.

4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.

15. Vervaltermijn

Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van opdrachtgever uit welke hoofde ook tegenover opdrachtnemer in verband met het verrichten van werkzaamheden door opdrachtnemer in ieder geval na een jaar na het moment waarop opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.

16. Toepasselijk recht

Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze leveringsvoorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.

Als bevoegde rechter wijzen partijen de rechter aan welk bevoegd is in de woonplaats van de opdrachtnemer. Voor zover de werkzaamheden voor de opdracht werkzaamheden betreffen die vallen onder het vakgebied van de beroepsvereniging waarbij de counsellor/trainer is aangesloten, dan is de counsellor/trainer gehouden aan de bepalingen van haar beroepsvereniging tijdens de uitoefening van haar werk. De klachtenregeling van desbetreffende beroepsvereniging zijn

geldig voor zover een eventuele klacht valt onder de werkingssfeer van de klachtenregeling waarop door cliënt of opdrachtgever een beroep wordt gedaan.

17. Wijziging van de voorwaarden

Van toepassing is steeds de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de onderhavige opdracht.